Živiny a plodnosť

nákupná taškaZostavili sme Vám zoznam dôležitých živín podporujúcich plodnosť a zároveň sa dozviete, v akých prírodných potravinách sa nachádzajú. 

 

Čo podporuje  V čom je obsiahnutý  Výživná látka

Konzistencia cervikálneho hlienu,

kvalita spermií 

paprika, brokolica, citrusové plody,

paradajky, bobuľoviny, zemiaky,

špenát 

        Vitamín C 

Vývoj pohlavných buniek

a embrya, produkcia ženských

pohlavných hormónov 

vajcia, žlté ovocie a zelenina,

mlieko a mliečne produkty,

zelená listová zelenina, ryby 

        Vitamín A 

Ovulácia (spolu s vitamínom C),

Vývoj pohlavných buniek a embrya

vajcia, listová zelenina,

orechy, pšeničné klíčky,

za studena lisované oleje 

        Vitamín E

Dôležité pre kvalitu spermií

a ich kvantitu

ryby, vajcia, mlieko, maslo,

slnečné svetlo 

        Vitamín D 

Produkcia pohlavných hormónov,

Vývoj pohlavných buniek a embrya

brokolica, špenát, zelená kapusta,

ružičkový kel, čakanka, droždie,

paradajky, vnútornosti, sójové bôby,

petržlen 

kyselina folová,

Vitamín B6 a B12 

Produkcia hormónu štítnej žľazy-

tyroxínu a tým pádom dôležité

pre riadenie cyklu (a pre vývin plodu) 

jódovaná jedlá soľ, morská soľ,

morské ryby, poľný šalát,

potočnica lekárska, vajcia 

jód

Plodnosť

(nedostatok zvyšuje riziko potratu) 

mäso, ryby, vajcia, zelená listová zelenina,

brokolica, sušené ovocie, čerešne 

železo

Zrážanlivosť krvi u matky a dieťaťa,

hormonálna rovnováha,

kvalita spermií a ich kvantita

obilie, zelená listová zelenina,

sardinky a morské plody,

mlieko a mliečne produkty 

kalcium 
Všeobecná plodnosť 

zelená listová zelenina, strukoviny,

tofu, banány 

magnézium 

Menštruačný cyklus, rast a

delenie buniek plodu,

spermie, produkcia testosterónu 

ryby, morské plody, vajcia,

celozrnné výrobky, strukoviny,

zázvor, huby, mäso 

zinok

 

Nedostatok kyseliny folovej

Kyselina folová & túžba po dieťati: Nemecký inštitút pre výživu sa sťažuje, že ženy medzi 25 a 51 rokov trápia často na nedostatok takzvaných mikroživín. Za príčinu sa sčasti považujú antikoncepčné pilulky, ktoré redukujú predovšetkým príjem kyseliny folovej a jódu. Pritom sú to práve živiny, ktoré pre plodnosť (a nenarodené dieťa) hrajú významnú úlohu.

 

Prijímajte kyselinu folovú ak túžite po dieťati

Tehotným sa už po celé roky rutinne odporúča príjem preparátu kyseliny folovej, keďže podporuje vývin buniek dieťaťa v matkinom lone a tak napr. predchádza defektom neurálnej trubice (takzvanému otvorenému chrbtu) u novorodencov. Kyselina folová je obsiahnutá predovšetkým v brokolici, zelenej kapuste, ružičkovom keli, špenáte, čakankovom šaláte, petržlene, paradajkách, sójových bôboch, ale aj vo vaječnom bielku a droždí.Potravou je kyselina folová často prijímaná len v nedostatočných množstvách alebo je pri látkovej premene nedostatočne premenená. 
Preto odporúčajú lekári ženám túžiacim po dieťati prijímať kyselinu folovú už pred  tehotenstvom - v tabletách. Tým je zaručené aj dostatočné zásobovanie embrya v skorom štádiu tehotenstva. Najmä ženy, ktoré dlhšiu dobu brali antikoncepčné pilulky, často trpia nedostatkom kyseliny folovej. Príslušné preparáty by podľa súčasných znalostí mali obsahovať 800 µg kyseliny folovej a z toho 400 µg metafolínu, biologicky aktívnej formy kyseliny folovej. Preparáty obsahujúce kyselinu folovú dostanete voľne v lekárni a mnohých drogériách. 

 

Jód je dôležitý pre hormóny

Jód & túžba po dieťati: Južné Nemecko je oblasť chudobná na jód. Keď tu žijete, potrebujete zvýšene prijímať jód, aby dobre fungovala Vaša štítna žľaza a tým pádom aj produkcia hormónov, nervy a mozgové bunky nenarodeného dieťaťa sa mohli dobre vyvíjať. Používajte jódovanú jedlú soľ alebo morskú soľ a pravidelne jedzte morské ryby, poľný šalát, potočnicu lekársku a vajcia. 

 

Železo pre dobrú krv

Železo & túžba po dieťati: Nedostatok železa má veľa žien. Železo najviac strácajú pri strate krvi pri menštruácii ale aj počas tehotenstva. Mali by ste prijímať železo v potrave. Zužitkovateľnosť železa môžete zlepšiť tým, že budete piť pomarančový džús. Vitamín C obsiahnutý v pomarančovom džúse podporuje zužitkovanie železa v tele. Zvýšene jedzte potraviny bohaté na železo, ako červené mäso, ryby a vajcia. V bylinkárni alebo v lekárni dostanete zmesi štiav so železom (napr.: Eisenblut- železnú krv), ktoré sú často stráviteľnejšie než čisté preparáty obsahujúce železo. 

 

Vápnik pre kosti

Vápnik & túžba po dieťati: Väčšinou je naše telo prostredníctvom stravy dostatočne zásobené vápnikom. Avšak nenarodené dieťa ho v matkinom lone potrebuje už od štvrtého týždňa, takže ešte pred pozitívnym tehotenským testom, takže ho nadmieru čerpá z matkinho organizmu pre vývin svojich kostí a zubov. Na základe toho je zrejmé, že by ste už teraz mali prijímať vápnik vo zvýšenej miere. Preto budú na prvom mieste odporúčané mlieko a mliečne produkty, ktoré sú však príležitostne zle znášané. Aj obilie, zelená listová zelenina, púpava lekárska, sardinky a morské plody obsahujú veľmi veľa vápniku. Okrem toho môžete extra dávku vápnika získať aj z minerálnych vôd bohatých na vápnik. 

 

Vitamín D a slnko

Vitamín D & túžba po dieťati: Vitamín D sa radí medzi vitamíny rozpustné v tuku, ktoré sú účinné len v kombinácii s tukom. Jedzte teda maslo a ryby a pite mlieko! Aby ste mali dostatočné zásobovanie vitamínom D, mali by ste sa okrem toho pravidelne zdržiavať vonku a tam načerpať slnečné lúče! Keďže vitamín D reguluje hospodárenie s kalciom, je taktiež zodpovedný za stabilitu kostí.